Tiedote Toimittajat ilman rajoja saapuu Suomeen

Lehdistön vapautta puolustava järjestö, Toimittajat ilman rajoja, on saamassa Suomeen alaosaston.

Kansainvälinen Reporters Without Borders on vuodesta 1985 alkaen tehnyt töitä sananvapauden takaamiseksi ja kerännyt tietoja rikkomuksista lehdistönvapautta vastaan. Työsarkaa riittää, sillä nykyäänkin 500 toimittajaa joutuu vuosittain vankilaan työtä tehdessään.

“Media-ala on melkoisessa myllerryksessä Suomessa ja maailmalla Internetin ja sosiaalisen median seurauksena ja Suomessa on hyvä virittää keskustelua siitä mihin tämä kaikki johtaa “ sanoo Suomen jaoston perustaja ja puheenjohtaja Christian Sundgren.

Sundgren innostui ajatuksesta suomalaisen Toimittajat ilman rajoja jaoston perustamisesta toimiessaan Pariisissa ulkoministeriön lehdistö- ja kulttuurineuvoksena vuosina 2007 – 2011.

“Seurasin Reporters sans  frontières/Reporters without borders järjestön toimintaa läheltä.
Teimme yhteistyötä suurlähetystön, Pariisin kaupungin ja RSFn  kanssa ja he halusivat Suomen mukaan sananvapautta puolustamaan” Sundgren kertoo.

Järjestö laatii vuosittain lehdistönvapautta maailmanlaajuisesti mittaavia tilastoja, joissa Suomi vuodesta toiseen sijoittuu ensimmäiseksi. Mutta vaikka suomalaisilla journalisteilla onkin listan mukaan asiat paremmin kuin kollegoillaan muualla maailmassa, Sundgrenin mukaan työnsarkaa riittää meilläkin.

”Pienessä maassa tarvitaan avointa mediakeskustelua. Viime vuosien vaalirahasotkut ovat osoitus maamme hyvä-veli-rakenteista.  Siksi on tärkeää että lehdistöllä on puhtaat paperit ja että  mediakeskustelua käydään avoimesti. Tässä kansainvälinen verkko antaa  paljon,” sanoo Sundgren.

Toimittajat ilman rajoja järjestöllä on myös tärkeä rooli toimittajien oikeuksien puolustajana näiden tehdessä töitä epävakailla aluilla. ”Kun suomalaiset toimittajat tekevät työtä hankalissa maissa heidän on hyvä tietää että Reportes without borders järjestöllä on jaosto Suomessa” sanoo  Sundgren.

Kansainvälinen Toimittajat ilman rajoja päättää syksyllä, hyväksytäänkö Suomen jaosto järjestön viralliseksi osaksi. Sitä ennen Sundgren ja järjestöä perustamassa ollut toimittajaryhmä keskittyvät jäsenten keruuseen ja toiminnan alulle panemiseen.

Järjestön mediakeskustelu alkaa kesäkuun 4. päivä seminaarilla, jossa puhujina ovat vuoden lehtikuvaaja Meeri Koutaniemi, HBLn Moskovan kirjeenvaihtaja Anna-Lena Laurén, Moskovassa asuva amerikkalainen toimittaja Anna Arutunyan sekä Hussein el-Madidi, Kokkolassa asuva irakilainen toimittaja joka on vastikään kirjoittanut kirjan kokemuksistaan Abu Ghraibin vankileirillä.

Amanda Soila