Tiedote Vapaa kuva, vapaa sana -seminaari Eurooppasalissa 4.6.13

Vapaa kuva, vapaa sana -seminaari Eurooppasalissa 4.6.13
Toimittajat ilman rajoja ry järjestää seminaarin 4.6.2013 klo 14.30–17.00 Eurooppasalissa, Voimatalossa, Malminkatu 16, Helsinki.  Yksikin kuva tai sana voi vaarantaa toimittajan hengen. Vapaa kuva, vapaa sana -tapahtuma toimii keskustelunavauksena toimittajien suojelemiseksi maissa, joissa sananvapaus on rajoitettua.

Puhujina seminaariin saapuvat Hussein al-Maadidi, Anna Arutunyan, Meeri Koutaniemi ja Anna-Lena Laurén.
Hussein al-Maadidi on Suomessa asuva irakilainen toimittaja. Hän on työskennellyt Irakin tärkeimmässä Babel-sanomalehdessä, Irakin television sotakirjeenvaihtajana ja kirjoittanut artikkeleita NBC Newsille, AFP:lle ja UP:lle. Amerikkalaisten pidättämä el-Maadidi joutui Abu Ghraibin vankileirille ja kirjoitti vapauduttuaan kokemuksistaan kirjan 361 päivää Helvetissä. El-Maadidi käsittelee puheenvuorossaan, minkälaista tukea toimittaja ulkomailla tarvitsee.

Moskovassa asuva amerikkalainen toimittaja ja kirjailija Anna Arutunyan on tehnyt artikkeleita julkaisuihin kuten Usa Today, The Nation, Foreign Policy in Focus ja The Moscow News, jonka politiikantoimittajana Arutunyan toimii. Hänen kirjansa The Putin Mystique on julkaistu kymmenellä eri kielellä. Hän on luennoinut Venäjän vallasta, politiikasta ja mediasta Tampereen ja Michiganin yliopistoissa.

Toimittaja Anna-Lena Laurén on kirjoittanut kirjat Hulluja nuo venäläiset, Vuorilla ei ole herroja – Kaukasiasta ja sen kansoista sekä Sitten saavuin Moskovaan. Valtiotieteitä, kirjallisuutta ja venäjää Åbo Akademissa opiskellut Laurén työskentelee Hufvudstadsbladetin kirjeenvaihtajana Moskovassa, mitä ennen hän oli samoissa tehtävissä Yleisradiolla. Vuonna 2010 Laurén sai tiedonjulkistamisen valtionpalkinnon. Anna-Lena Laurén ja Annan Arutunyan kertovat puheenvuoroissaan, miten toimittaja voi pärjätä Venäjällä.

Kuusamolaissyntyinen, Helsingissä asuva valokuvaaja ja toimittaja Meeri Koutaniemi on työskennellyt yli 20 maassa. Useita dokumentteja tehnyt Koutaniemi on italialaisen Echo-kuvaaja-agentuurin perustaja ja valokuvaajien Kollektiivi11-ryhmän jäsen. Koutaniemi teki ensimmäisen valokuvaprojektinsa lapsityöstä jo lukion jälkeen. Hän on vuoden 2012 lehtikuvaaja ja Kirkon ulkomaanavun rauhanlähettiläs. Valokuvaaja Meeri Koutaniemi puhuu omasta työstään ja sen haasteista vähentää syrjintää.

Tapahtumassa jokainen puhuja jakaa kokemuksiaan työstään toimittajana alueilla, joissa sananvapaus ei ole turvattua. Tämän jälkeen seuraa paneeli, jota vetää Ilta-Sanomien päätoimittaja Kaius Niemi. Paneelin teemana on pohtia, miten ilmaisunvapautta voisi puolustaa ja kuinka vaarallisilla alueilla toimivia journalisteja voisi tukea ja suojella.

Seminaariin saapuvat vieraiksi myös Ranskan Reporters sans frontières -kattojärjestön pääsihteeri Christophe Deloire sekä Ruotsin Reportrar utan gränser -järjestön puheenjohtaja Jonathan Lundqvist, pääsihteeri Urban Löfqvist ja Lars Gunnar Erlandson.

Sekä puhujia että Ranskan ja Ruotsin järjestöjen edustajia voi haastatella ennen seminaarin alkamista klo 13 alkaen ja paneelin jälkeen. Seminaaritiloihin on varattu erilliset tilat haastatteluja varten. Seminaarin kieli on englanti. Tapahtumassa on kahvitarjoilu.

Lämpimästi tervetuloa! Seminaari on maksuton. Ilmoittautuminen seminaariin viimeistään 30.5.2013 : info@toimittajatilmanrajoja.fi

Lisätietoja:
puheenjohtaja Christian Sundgren, 040 675 3315, chrisund2@kaapeli.fi