• Ajankohtaista »

Toimittajat ilman rajoja ja Reporters without Borders ovat nyt samaa kansainvälistä perhettä

Maailman lehdistön- ja ilmaisunvapautta seurataan intensiivisesti RSF:n päämajassa Pariisissa.

Suomen Toimittajat ilman rajoja on nyt kansainvälisen Reporters without Bordersin alajaosto. RWB:n hallintoneuvosto teki päätöksensä yksimielisesti tällä viikolla Pariisissa.

Suomen Toimittajat ilman rajoja kuuluu näin tähän kansainväliseen järjestöön, jonka päämaja on Ranskassa ja jolla on kahdeksan alajaostoa ympäri maailmaa. RWB tekee työtä sananvapauden puolesta ja vaikuttaa sekä YK:ssa että EU:ssa.

Järjestö on riippumaton ja saa pääosan tuloistaan myymällä tunnettujen valokuvaajien kuvista koottuja valokuvakirjoja.

Alajaostojensa ja 150 kirjeenvaihtajansa välityksellä järjestö seuraa ja tuo esiin rikkomuksia ilmaisunvapautta vastaan ympäri maailmaa.

RSF:n päämajassa Pariisissa tehtiin (pvm?) historiallinen päätös Suomen Toimittajat ilman rajoja -yhdistyksen ottamisesta kansainvälisen organisaation alajaostoksi.

RSF:n päämajassa Pariisissa tehtiin historiallinen päätös Suomen Toimittajat ilman rajoja -yhdistyksen ottamisesta kansainvälisen organisaation alajaostoksi.

Järjestö on tunnettu Press Freedom -indeksin laatimisesta ja ylläpidosta. Indeksi lehdistön- ja ilmaisunvapauden tilasta julkaistaan kerran vuodessa.

– Sananvapaus ja oikeusvaltio kuuluvat yhteen. Loukkauksia sanavapautta ja toimittajia kohtaan tapahtuu usein ei-demokraattisissa maissa, mutta viime aikoina tietosuojaa on rikotttu ja toimittajia ahdisteltu myös Euroopassa. Näitä loukkauksia tulee seurata ja ne tulee ilmiantaa. Tähän voimme nyt ottaa osaa kansainvälisen RWB -järjestön kautta, puheenjohtaja Christian Sundgren iloitsee.

RWB:n päätoimisto ylläpitää Press Freedom Indeksiä, joka kuvaa ilmaisuvapauden tilaa maailmassa. Järjestön hallintoneuvosto hyväksyi Suomen jäsenyyden yksimielisesti ja toivoi saavansa Suomen mukaan vieläkin aktiivisemmin kansainväliseen mediakeskusteluun tuomalla omia kokemuksiaan ja omaa osaamistaan järjestön käyttöön.

– Ilman muuta se, että Suomi on ollut Press Freedom Indeksin ykköspaikalla, auttoi hyväksymistämme järjestön alajaostoksi. Samoin se, että Toimittajat ilman rajoja on näyttävästi osallistunut mediakekusteluun Suomessa ja saanut lyhyessä ajassa jo yli 60 jäsentä. Vaikka olemme vielä todella kaukana Saksan 1100:sta tai Ranskan 1800:sta jäsenestä, jaostoasema antaa Suomen yhdistykselle uusia mahdollisuuksia saada tukea ja laajentaa toimintaa Suomessa, Sundgren arvioi.

Samassa kokouksessa Pariisiin kokoontuneet kahdeksan maan edustajaa päättivät asettaa työryhmän tekemään vuoden loppuun mennessä ehdotuksen toiminnan ja yhteistyön tehostamiseksi pääkonttorin ja maajaostojen välillä. Ruotsin Reportar utan gränser (RUG) edustaa työryhmässä Pohjoismaita. Toistuvat loukkaukset ilmanvapautta kohtaan kriisialueilla sekä uudet loukkaukset lähdesuojaa ja sosiaalisen median käyttäjiä kohtaan länsimaissa vaativat lisää valppautta ja tehokkuutta Reporters without borders -järjestöltä.

Faktaa:

RSF/RWB