Tiedote: Vuoden 2014 Press Freedom Index julkaistu, Suomi edelleen ykkönen

Press Freedom Index 2014Kansainvälinen Toimittajat ilman Rajoja (RSF) -järjestö julkaisee vuosittain Press Freedom Index -tutkimuksen, jossa kartoitetaan lehdistön- ja ilmaisunvapauden tilaa maailman eri maissa. Suomi, Hollanti ja Norja ovat jo pitkään muodostaneet kärkikolmikon, eikä järjestys ole tänäkään vuonna muuttunut. Suomi on edelleen listaykkönen.

Vastaavasti kolme muuta maata eli Turkmenistan, Pohjois-Korea ja Eritrea edustavat edelleen listan häntäpäätä jonkinlaisena informaation mustana aukkona.

Tänä vuonna indeksi käsittää 180 maata eli yhden enemmän kuin vuosi sitten. Tulokasmaa on Belize, jonka sijaluku on ilahduttavan hyvä, 29.

Tilanne vaihtelee

Lehdistönvapauden tila on heikentynyt muutamissa, keskenään hyvin erilaisissa maissa, kuten Yhdysvalloissa, Keski-Afrikan Tasavallassa ja Guatemalassa. Vastaavasti Ecuador, Bolivia ja Etelä-Afrikka ovat merkittävästi petranneet tilannettaan.

Indeksi on hyvä läpileikkaus maailman sananvapaustilanteesta:

– Tätä karttaa ja listaa on hyvä käyttää, kun Suomen tai EU:n ulkopolitiikkaa tai kehitysyhteistyötä linjataan. Toimittaja taas näkee siitä heti, missä juttukeikan tekeminen on hengenvarallista, painottaa Christian Sundgren, Toimittajat ilman rajoja ry:n puheenjohtaja.

Maailman vaarallisin valtio toimittajille on Syyria, joka on 180 maan joukossa listalla 177:s.

– Valitettavasti indeksissä näkyy samoin, että maailman epäoikeudenmukaisuudet ja niistä seuraavat sotilaalliset konfliktit vaikuttavat informaation ja sen toteuttajien vapauteen. Tämä on vaikuttanut USA:n putoamiseen indeksissä. Etelä-Amerikan sananvapaustilanne taas on parantunut, Sundgren toteaa.

– Lehdistönvapausindeksi perustuu seitsemään kriteeriin: väärinkäyttötapausten määrään, lehdistön monimuotoisuuteen, medioiden itsenäisyyteen, mediaympäristöön ja itsesensurointiin, olemassa olevaan lainsäädäntöön, avoimuuteen ja infrastruktuuriin, kertoo RSF:n pääsihteeri Christophe Deloire.

Toimittajat ilman rajoja -järjestön tutkimusjohtaja Lucie Morillon toteaa puolestaan, että muutamien demokraattistenkin maiden sijoitukseen on vaikuttanut äärimmäisen laaja ja virheellinen tulkinta kansallisesta turvallisuudesta.

Indeksin vuotuinen globaali luku, joka mittaa rikkomuksia informaation vapautta vastaan 180 maassa, on noussut hivenen, 3395:stä 3456 pisteeseen eli 1,8 prosenttia. Luku on pysynyt ennallaan Aasian-Tyynenmeren alueella, mutta noussut Afrikassa.

Epävakaa tilanne maassa rajoittaa lehdistönvapautta

Lehdistönvapausindeksi korostaa sotilaallisten konfliktien ja informaation vapauden negatiivista korrelaatiota. Kun tilanne maassa on epävakaa, mediasta muodostuu strateginen tavoite tai kohde ihmisryhmille, jotka pyrkivät kontrolloimaan uutisia ja informaatiota ja rikkovat siten kansainvälisiin sopimuksiin kirjattuja periaatteita.

Syyria, joka on listalla numero 177, on samalla viivalla indeksin kolmen peränpitäjämaan kanssa. Maaliskuusta 2011  joulukuuhun 2013 Syyriassa on surmattu noin 130 ammattitoimittajaa ja bloggaajaa heidän tarjoamiensa uutisten ja informaation vuoksi. He ovat olleet sekä Assadin hallinnon että sotilaallisten ääriryhmien tähtäimessä. Syyrian kriisillä on ollut dramaattisia vaikutuksia koko alueella.

Afrikassa Malin tilanne on heikentynyt ja se on nyt sijalla 122. Konflikti maan pohjoisosassa on estänyt täysin medioiden toiminnan elpymisen.  Keski-Afrikan Tasavalta (109.) on samassa tilanteessa, ja sen sijaluku on pudonnut 43 pykälää. Egyptissä (159.) Al-Sisin johtama armeija syrjäytti presidentti Morsin ja vapautti ne mediat, jotka Muslimiveljeskunta oli valtaantulonsa jälkeen hiljentänyt, mutta tämä johti samalla noitavainoon Veljeskunnan kannattajiksi epäiltyjä toimittajia vastaan.

Kansallisen turvallisuuden uhka rajoittaa tiedonkulkua ja syö demokraattisia oikeuksia

Monissa niistäkin maista, joissa vallitsee laki ja järjestys, turvallisuusuhkia käytetään väärin perustein rajoittamaan vapaata tiedonkulkua. Kansallisen turvallisuuden suojeleminen liian heppoisin perustein käytettynä syö kovalla työllä saavutettuja demokraattisia oikeuksia.
Yhdysvalloissa (sijalla 46. pudotusta -13 pykälää) vuotojen ja vuotajien metsästys on varottava esimerkki niille, jotka uskovat tyydyttävänsä julkisen informaation tarpeen noudattamalla maailman johtavan valtion  mahtimääräyksiä. Iso-Britannia (sija 33. -3) on seurannut Yhdysvaltain esimerkkiä ja noussut esiin erityisesti The Guardian -lehden häirinnällä.

Indeksin kattamien maiden joukossa on monia, jotka käyttävät väärin ”taistelua terrorismia vastaan”. Turkissa (154.) lukuisia toimittajia on pidätetty tähän vedoten ja varsinkin niitä, jotka käsittelevät kurdikysymystä.

Israelissa (96.), joka sai takaisin muutamia viime vuoden indeksissä menettämiään  pisteitä Pillar of Defence -operaationsa informaation vapautta lisänneen vaikutuksen ansiosta, pitäminen kiinni alueellisesta koskemattomuudesta tukahduttaa usein Israelin ja Palestiinan välisessä konfliktissa vapaan tiedonvälityksen.

Sri Lankassa (165. -2) armeija vaikuttaa uutisiin kieltämällä sellaiset, jotka poikkeavat liikaa tamili-tiikereitä koskevasta virallisesta linjasta.

Muutamia merkille pantavia kehityskulkuja

Keski-Afrikan Tasavalta, joka on tätä nykyä rajujen taistelujen näyttämönä, putosi indeksissä eniten menettäen 43 sijaa, mikä johtui toimittajiin kohdistuneesta äärimmäisestä väkivallasta ja toistuvista hyökkäyksistä ja uhkauksista.

Yhdysvaltain 13 pykälän pudotuksen ohella Guatemalan vastaava 29 pisteen pudotus (125. -29) johtui toimittajien turvallisuuden jyrkästä laskusta. Guatemalassa murhattiin neljä toimittajaa ja heitä kohtaan hyökättiin kaksi kertaa useammin kuin vuotta aikaisemmin.

Toimittajiin kohdistettu väkivalta, suora sensurointi ja oikeustoimien väärinkäyttö vähenivät Panamassa (7. +25), Dominikaanisessa Tasavallassa (68. +13), Boliviassa (94. +16) ja Ecuadorissa (94. +25). Ecuadorissa tosin mediat ovat hyvin keskittyneitä, mikä haittaa usein julkista debattia.

Viime vuonna muutamissa maissa tehtiin kiitettäviä lakiuudistuksia, ja esimerkiksi Etelä-Afrikassa (42. +11)  presidentti kieltäytyi allekirjoittamasta lakia, joka olisi uhannut medioiden vapautta.

Vastakohtana Etelä-Afrikan tilanteen parantumiselle muutamat maat, joita oli ennen pidettävä alueensa mallimaina, eivät edistyneet vapaassa tiedonvälityksessä lainkaan tai taantuivat merkittävässä määrin.

LISÄTIETOJA:
www.rsf.org

Toimittajat ilman rajoja, ry:
– Puheenjohtaja Christian Sundgren, 040 675 3316, chrisund2@kaapeli.fi