Valko-Venäjä: Viranomaiset tiukentavat riippumattomien journalistien häirintää

Valko-Venäjän viranomaiset ovat tiukentaneet ulkomaisille tiedotusvälineille työskentelevien toimittajien rangaistuksia käyttäen tekosyynä sitä, että heillä ei ole hallituksen akkreditointia, vaikka he eivät voi sitä saada. Toiminnan tarkoituksena on tukahduttaa maan riippumaton uutisvälitys.

Tuoreimmassa tapauksessa Babruiskin kaupungissa tuomari määräsi 357 euron sakot Marina Malshavalle, joka raportoi syöpälapsia auttavasta kansalaisjärjestöstä. Malshavan raportti esitettiin Puolassa sijaitsevalla Belsat TV -kanavalla, joka on kriittinen Valko-Venäjän hallitusta kohtaan.

Kolme muuta toimittajaa – Aleksandr Dzianisov, Andrei Malieshka ja Alec Zaleuski – määrättiin maksamaan sakkoja koska he työskentelivät Belsat TV:lle ilman hallituksen myöntämää akkreditointia.

Vieraillessaan 15-17 syyskuuta Valko-Venäjällä Euroopan turvallisuus- ja yhteistyöjärjestön ETYJ:n lehdistönvapauden edustaja Dunja

Mijatovic kehotti, että viranomaiset lopettavat pakollisen akkreditoinnin vaatimisen toimittajilta jotta maan tiedotusvälineidenvapaus kohentuisi.

Lue lisää:

English

http://en.rsf.org/belarus-authorities-step-up-harassment-of-26-09-2014,47021.html

Français

http://fr.rsf.org/belarus-le-journalisme-independant-dans-le-26-09-2014,47020.html