• Ajankohtaista »

Lehdistötiedote / 10 tapausta, joissa journalistiin kohdistunut rikos on jäänyt rankaisematta

unnamedKansainvälisen Toimittajat ilman rajoja -järjestön kampanjassa #FightImpunity otetaan kantaa lehdistönvapauden ja toimittajien oikeuksien puolesta. Ensimmäistä kansainvälistä rankaisemattomuuden päivää (International Day to End Impunity for Crimes against Journalists) vietetään 2. marraskuuta.

Rankaisemattomuuden päivän tarkoituksena on painostaa hallituksia ottamaan vastuuta ja saattamaan rikkomusten tekijät oikeuden eteen kitkeäkseen journalisteihin kohdistunutta väkivaltaa.

Viimeisen vuosikymmenen aikana noin 800 toimittajaa on joutunut työnsä takia tapon uhriksi. Yli 90 prosenttia toimittajia vastaan tehdyistä rikkomuksista ei ole koskaan selvinnyt. Sen vuoksi rikkomusten tekijöitä ei myöskään ole rangaistu. Tämän tason rankaisemattomuus rohkaisee niitä, jotka syyllistyvät tällaisiin rikoksiin.

Toimittajien kidutukseen, katoamisiin ja tappoihin liittyvien tapausesimerkkien avulla halutaan osoittaa poliisin ja oikeuslaitoksen toimintaan liittyviä heikkouksia ympäri maailmaa. Rikkomukset vapaata tiedonvälitystä ja journalisteja kohtaan koskevat kaikkia, ja verkkosivuilla Internetin käyttäjillä on mahdollisuus ottaa osaa kampanjaan.

Tutustu kampanjaan tarkemmin osoitteessa http://fightimpunity.org/ tai Twitterissä #FightImpunity

”Nyt mukaan kampanjaan. Kuulemme päivittäin miten sananvapautta loukataan ympäri maailmaa, miten toimittajia tai bloggaajia uhataan ja tapetaan kun he kertovat meille totuutta. Ja mikä pahinta, usein sananvapauden riistäjiä ei rangaista teostaan.

Tämän fightimpunity-kampanjan kautta voit itse myötävaikuttaa siihen, että nämä demokratian ja ihmisoikeuksien loukkaukset loppuvat. Valitse kohde ja maanosa, allekirjoita valmiiksi kirjoitettu kirje ja lähetä se kyseisen maan valtion päämiehelle. Vaikutat näin siihen, että sananvapausloukkaukset selvitetään ja oikeus toteutuu.

Tee se tänään YK:n kansainvälisen rankaisemattomuuden päivänä.”

Christian Sundgren, Toimittajat ilman rajoja Suomi