Filippiinit: Avoin kirje Filippiineillä vierailevalle presidentti Obamalle

Kansainvälinen Toimittajat ilman rajoja -järjestö on kirjoittanut avoimen kirjeen Yhdysvaltain presidentti Barack Obamalle, joka vieraili Filippiineillä 18-19.11. Aasian ja Tyynenmeren maiden talousjärjestön APEC:in kokouksen vuoksi. Järjestö toivoi, että Obama muistuttaisi Filippiinejä maan velvollisuudesta suojella journalisteja.

Kirjeessä TIR kertoi, että Filippiinit on sijalla 141 Kansainvälisen Toimittajat ilman rajoja -järjestön laatimassa 180 maata kattavassa Maailman lehdistönvapausindeksissä. Filippiineillä on surmattu 7 toimittajaa tänä vuonna. Ainakin kolmen heistä on vahvistettu saaneen surmansa juuri työnsä vuoksi. Marraskuun 23. päivä tulee kuluneeksi tasan kuusi vuotta vuoden 2009 Maguindanaon joukkomurhasta, jolloin 32 media-alan työntekijää tapettiin Mindanaon saarella paikallisen kuvernöörin perheen omistamien yksityissotilaiden toimesta. Ketään ei ole saatu vielä tuomittua näistä murhista.

Tänä vuonna kolme journalistia surmattiin Filippiineillä vain kahden viikon sisällä. Elokuun 27. päivän iltana radiojuontaja Cosme Diez Maestrado ammuttiin kuoliaaksi kauppakeskuksen lähellä Ozamizin kaupungissa. Poliisin mukaan surman suoritti neljä pääkaupunki Manilasta tullutta palkkatappajaa. Heitä ei ole vielä saatu pidätettyä. Maestrado tunnettiin siitä, että hän kritisoi voimakkaasti paikallisia korruptoituneita viranomaisia. Viikkoa aikaisemmin, 19. elokuuta, Teodoro ”Tio Todoy” Escanilla ammuttiin kuoliaaksi kotiovelleen. Hän oli radiotoimittaja ja ihmisoikeusaktivisti. Edellisenä päivänä, 18. elokuuta, murhattiin toimittaja Gregorio ”Loloy” Ybanez. Hänet ammuttiin kun hän oli palaamassa kotiinsa. Filippiinien on varmistettava, että näihin murhiin syyllistyneet henkilöt eivät jää rankaisematta.

Kirjeessä muistutettiin, että koska Yhdysvallat on Filippiinien tärkeä taloudellinen kumppani, Yhdysvaltojen tulee kehottaa Filippiinien hallitusta noudattamaan lupaustaan suojella journalisteja ja lehdistön sananvapautta, joka on yksi toimivan demokratian peruspilareita ja kestävän kehityksen rakennusosia.