• Tiedotteet »

TIEDOTE: Kansainvälisen Toimittajat ilman rajoja -järjestön yhteenveto vuonna 2015 pidätetyistä, panttivangiksi otetuista tai kadonneista toimittajista.

Vuoden 2015 joulukuussa peräti 153 journalistia on pidätettyinä, 54 journalistia on panttivankeina ja kahdeksan on kadoksissa. Suurin osa panttivangeiksi ottamisista (26) on tapahtunut Syyriassa. Suurin osa pidätyksistä puolestaan Kiinassa (23) ja Egyptissä (22).

Tällä hetkellä panttivankeina on eri puolilla maailmaa 54 journalistia, kolme kansalaisjournalistia ja neljä mediatyöntekijää. Viime vuonna samaan aikaan panttivankeina oli 40 toimittajaa. Nousua on tapahtunut 35 prosenttia. Ei liene yllätys, että Syyria on kärjessä niiden maiden listalla, joissa toimittajia joutuu panttivangeiksi. Journalistit ovat helppoja kohteita ISIS-järjestön tai Al-Nusran Rintaman kaltaisille radikaaleille ryhmittymille. Nämä ryhmät eivät ota toimittajia panttivangeiksi ainoastaan lunnasrahojen toivossa vaan myös kylvääkseen kauhua ja pelkoa. Tämän seurauksena kokonaiset alueet Syyriasta ovat muodostuneet tiedonvälityksen mustiksi aukoiksi. Journalistien sieppaamisesta on tullut yleistä myös Jemenissä sen jälkeen kun shiaryhmittymä Houthi valtasi maan pääkaupungin Sanaan syyskuussa 2014.

Suurimmat ammattitoimittajia panttivangeiksi ottavat tahot:

• ISIS: 18.
  • Houthit: 9.
  • Al-Nusra: 4.
  • Al-Qaeda: 3.
  • Vapaan Syyrian Armeija: 1.
  • Tuntematon taho: 19.

Yli 24 tunniksi siepattujen journalistien lukumäärä putosi vuonna 2015. Osasyy tähän on Ukrainan tilanne. Vuonna 2014 Ukrainan sotaa käyvällä alueella siepattiin eniten toimittajia eikä enää yhtään vuonna 2015. Tämä johtuu osittain siitä, että sotatilanteen jäädyttyä Ukrainassa paikalleen, alueella on entistä vähemmän toimittajia.

Syyria, kaikkein vaarallisin maa journalisteille

Espanjalaiset journalistit  Angel Sastre, José Manuel López ja Antonio Pampliega – kaikki kokeneita sotareporttereita – siepattiin syyrialaisessa Aleppon kaupungissa 13. heinäkuuta yhdessä fikserinsä Usama Ajjanin kanssa. Kansainvälisen Toimittajat ilman rajoja –järjestön (TIR) saamien tietojen mukaan fikseri on vapautettu, mutta kolme toimittajaa ovat Al-Nusran Rintaman panttivankeina. Ulkomaisia journalisteja pidetään arvokkaina saaliina, koska heidän avullaan terroristijärjestöt voivat yrittää kiristää rahaa journalistien valtioilta ja ulkomaisten toimittajien sieppaukset saavat myös enemmän julkisuutta kuin paikallisten toimittajien sieppaukset.

Brititoimittaja John Cantlie ei ole mikään tyypillinen ISIS:in panttivanki. Hänet siepattiin 2012 yhdessä toimittaja James Foleyn kanssa. Foley murhattiin elokuussa 2014. Cantlien sieppaajat ovat käyttäneet häntä usealla lavastetulla videolla mediapropagandansa välineenä.

Syyrialaistoimittaja Obaida Batal, 28, siepattiin kahden kollegansa kanssa Orient TV:n toimitukseen tehdyssä hyökkäyksessä Rifaatissa 25. heinäkuuta 2013. TIR:in tietojen mukaan ISIS pitää häntä vankinaan.

Journalisteja siepattu myös Jemenissä ja Irakissa

Houthit sieppasivat journalisti Salah Al-Qaidin Sanaassa 28. elokuuta. TIR:in tietojen mukaan häntä kidutettiin ja hänet vietiin pidätyskeskukseen. Sen jälkeen hänestä ei ole kuulunut tietoja. Ainakin 15 journalistia, kansalaisjournalistia ja mediatyöntekijää on Houthien vankeina. Heidän kohtalonsa on huolestuttava, koska Houthit eivät kunnioita Geneven sopimusta eivätkä epäröi käyttää panttivankeja ihmiskilpinä.

Paikallisen sanomalehden Al-Mizanin toimittaja Zakir Khalil siepattiin ISIS:in toimesta Mosulissa 3. helmikuuta syytettynä ”maanpetoksesta ja vakoilusta”. Hänen tämänhetkisestä tilanteestaan ei ole mitään tietoa. Mosulin valtaamisen jälkeen ISIS on siepannut ainakin 48 journalistia ja kansalaisjournalistia ja teloittanut 13.

8 journalistia on kadoksissa

Journalistia pidetään kadonneena, kun ei ole saatavilla riittävästi tietoa siitä, onko hänet surmattu tai otettu panttivangiksi, eikä kukaan ole ottanut vastuuta hänen kohtalostaan. Suurin osa toimittajien katoamisista tapahtui Lähi-idässä ja Pohjois-Afrikassa 2015, mutta vuosien ajan katoamisia on tapahtunut myös muun muassa Latinalaisessa Amerikassa sekä Aasiassa.

Barqa TV:lle työskennellyt viiden hengen ryhmä ei palannut koskaan työmatkaltaan koillis-Libyasta elokuussa 2014. Ryhmään kuului egyptiläinen kameramies Mohamed Galal, sekä libyalaiset Khaled Al-Subhi, Younes Al-Mabrouk, Abdussalam Al-Maghrebi ja Youssef Al-Qamoudi. Heidän kohtalostaan ei ollut mitään tietoa kunnes Tobrukissa päämajaansa pitävä hallitus ilmoitti huhtikuussa 2015, että heidät oli murhattu. Viranomaiset eivät kuitenkaan esittäneet mitään todisteita näiden väitteiden tueksi. Todisteiden puutteessa toimittajia pidetään yhä kadonneina. TIR on painostanut Libyan hallitusta selvittämään näiden viiden toimittajan kohtalot, samoin kun syyskuussa 2014 kadonneiden tunisialaisten journalistien Sofiane Chourabin ja Nadhir Ktarin kohtalot.

153 toimittajaa pidätettynä

Työnsä vuoksi on parhaillaan pidätettynä 153 toimittajaa. Heidän lisäkseen pidätettyinä on 161 kansalaisjournalistia ja 14 mediatyöntekijää.

Tämä on vähemmän kuin vuonna 2014, jolloin 178 toimittajaa ja 178 kansaalisjournalistia oli pidätettyinä. Kiina, Iran, Egypti ja Eritrea ovat yhä maailman suurimmat vankilat journalisteille. Iranissa on pidätettynä monen muun toimittajan lisäksi Washington Post –lehden toimittaja Jason Rezaian, jolla on Yhdysvaltain ja Iranin kaksoiskansalaisuus. Hän on ollut pidätettynä jo 18 kuukautta.

Maailmanlaajuisesti pidätetyistä toimittajista viisi on naisia ja yksi ulkomaan kansalainen. Ulkomaalainen on irakilainen Mohammed Rasool, joka on Turkissa pidätettynä. Häntä syytetään terrorismista.

Viisi maata joissa on pidätettynä eniten ammattitoimittajia:

• Kiina: 23.
  • Egypti: 22.
  • Iran: 18.
  • Eritrea: 15.
  • Turkki: 9
  • Muu maailma: 66.

Turkki – uusi maailmanmestari yhtenä vuonna tapahtuneissa pidätyksissä

Jälleen yhtenä esimerkkinä Turkin lisääntyvästä sortovallasta maassa pidätettiin eniten toimittajia vuoden 2015 aikana. Tuorein esimerkki Turkin hallituksen sekaantumisesta oikeuslaitoksen toimintaan on 26. marraskuuta tapahtunut Cumhuriyet-lehden toimittajan Can Dündarin pidätys. Dündar palkittiin tänä vuonna TIR:in Lehdistönvapauden palkinnolla. Myös Ankaran osaston päällikkö Erdem Gül on pidätetty. Heitä uhkaa mahdollisesti jopa elinkautinen vankeusrangaistus. Heitä syytetään terroristijärjestöön kuulumisesta, vakoilusta ja valtionsalaisuuksien paljastamisesta, koska lehti julkaisi toukokuussa artikkelin, jossa spekuloitiin Turkin salaisen palvelun toimittavan aseita Syyriaan.

5 pidätettyä

Raouf Mirkadyrov (Azerbaidzhan)

Turkissa viime vuodet työskennellyt azerbaidzhanilainen Raouf Mirkadyrov pidätettiin huhitkuussa 2014 sen jälkeen, kun Turkki yllättäen peruutti hänen työviisuminsa ja lähetti hänet lentokoneella Bakuun. Mirkadyrov odotti oikeudenkäyntiä puolitoista vuotta. Nyt oikeudenkäynti järjestetään, mutta se pidetään salaisena. Edes Mirkadyrovin perheenjäsenet eivät saa seurata sitä. Azerbaidzhanin, Turkin ja Venäjän hallituksia arvostellut Mirkadyrov on presidentti Ilham Aliyevin jo kaksi vuotta kestäneen median vastaisen taistelun uhri, samoin kuin toinen tunnettu vangittu journalisti, Khadija Ismayilova.

Wang Xiaolu (Kiina)

Taloustoimittaja Wang Xiaolu on ollut pidätettynä elokuusta lähtien, koska viranomaisten mukaan hänen kirjoittamansa artikkeli johti osakkeiden hintojen putoamiseen Shanghain pörssissä heinäkuussa. Xiaolun kohtalosta ei ole mitään tietoa hänen pidätyksensä jälkeen. Kiina on maailman suurin vankila journalisteille ja siellä mikä tahansa herkkään aiheeseen kohdistuva raportointi voi johtaa vaikeuksiin hallinnon voimakkaan sensuurijärjestelmän kanssa.

Narges Mohammadi (Iran)

Toimittaja ja ihmisoikeusaktivisti Narges Mohammadi on ollut useasti pidätettynä vuodesta 2010 lähtien. Toukokuusta lähtien hän on suorittanut kuuden vuoden vankeustuomiotaan teheranilaisessa Evinin vankilassa, jossa häneltä on evätty hänen tarvitsemansa lääketieteellinen hoito. Mohammadia on syytetty muun muassa ”kansallista turvallisuutta vastaan toimimisesta”. Iran on maailman toiseksi suurin vankila journalisteille ja maan toimittajia kurittavaa oikeuslaitosta kontrolloivat uskonnolliset johtajat.

Abdullah Al Fakhrani (Egypti)

Nuori toimittaja ja yksi Rassd-uutissivuston perustajista, Abdullah Al Fakhrani pidätettiin hänen raportoituaan elokuun 2013 mielenosoituksista Kairossa. Häntä pidettiin vangittuna lähes kaksi vuotta ilman oikeudenkäyntiä. Lopulta hänet tuomittiin elinkautiseen vankeusrangaistukseen huhtikuussa muun muassa syytettynä terroristijärjestön tukemisesta. Samassa oikeudenkäynnissä viisi muuta journalistia saivat elinkautiset vankeusrangaistukset. Joulukuun 3. päivä oikeuslaitos päätti ottaa tapauksen uudelleen tarkasteluun. Egypti oli vuonna 2015 yksi maailman suurimmista vankiloista journalisteille.

Egide Mwenero (Kongon demokraattinen tasavalta)

Burundilainen radioteknikko Egide Mwenero pidätettiin lokakuussa Uviran kaupungissa lähellä Burundin rajaa Kongon demokraattisessa tasavallassa. Hän oli tekemässä poliittista radio-ohjelmaa Radio Publique Africaine -radioasemalle. Häntä pidetään parhaillaan Kinshasassa salaisessa paikassa.

RSF 2015-EN