• Uutiset »

Filippiinit: Avoin kirje Barack Obamalle Filippiinien toimittajien turvallisuudesta

filippiinitKansainvälinen Toimittajat ilman rajoja -järjestö on kirjoittanut avoimen kirjeen Yhdysvaltain presidentti Barack Obamalle, joka vieraili Filippiineillä 18-19.11. Aasian ja Tyynenmeren maiden talousjärjestön APEC:in kokouksessa. Järjestö toivoi, että Obama muistuttaisi Filippiinejä maan velvollisuudesta suojella journalisteja.

Kirjeessä TIR kertoi, että Filippiinit on sijalla 141 Kansainvälisen Toimittajat ilman rajoja -järjestön laatimassa, 180 maata kattavassa Maailman lehdistönvapausindeksissä. Filippiineillä on surmattu 7 toimittajaa tänä vuonna. Ainakin kolmen heistä on vahvistettu kuolleen juuri työnsä vuoksi.

Marraskuun 23. Päivänä tuli kuluneeksi tasan kuusi vuotta vuoden 2009 Maguindanaon joukkomurhasta. Tuolloin Mindanaon saaren kuvernöörin perheen yksityissotilaat tappoivat 32 media-alan työntekijää. Ketään ei ole saatu vielä tuomittua näistä murhista.

Tänä vuonna kolme journalistia surmattiin Filippiineillä kahden viikon sisällä. Elokuun 27. päivän iltana radiojuontaja Cosme Diez Maestrado ammuttiin kuoliaaksi kauppakeskuksen lähellä Ozamizin kaupungissa. Poliisin mukaa hänet tappoi neljä pääkaupunki Manilasta tullutta palkkamurhaajaa. Heitä ei ole vielä saatu pidätettyä. Maestrado tunnettiin siitä, että hän kritisoi voimakkaasti paikallisia korruptoituneita viranomaisia.

Viikkoa aikaisemmin, 19. elokuuta, Teodoro ”Tio Todoy” Escanilla ammuttiin kuoliaaksi kotiovelleen. Hän oli radiotoimittaja ja ihmisoikeusaktivisti. Edellisenä päivänä, 18. elokuuta, murhattiin toimittaja Gregorio ”Loloy” Ybanez. Hänet ammuttiin kun hän oli palaamassa kotiinsa.

Filippiinien on varmistettava, että näihin murhiin syyllistyneet henkilöt eivät jää rankaisematta.

Kirjeessä muistutettiin, että Yhdysvallat on Filippiinien tärkeä taloudellinen kumppani, ja Yhdysvaltojen pitää kehottaa Filippiinien hallitusta noudattamaan lupaustaan suojella journalisteja ja lehdistön sananvapautta, joka on yksi toimivan demokratian peruspilareita ja kestävän kehityksen rakennusosia.