Tiedote: Syyriassa panttivankeina olleet espanjalaisjournalistit vapautettu

Toimittajat ilman rajoja -järjestö iloitsee Syyriassa panttivankeina pidettyjen kolmen espanjalaisen toimittajan vapautumisesta.  Järjestö on helpottunut ja ikionnellinen, kun kymmenen kuukautta panttivankeina pidetyt freelance-toimittajat ovat viimein päässeet koteihinsa Madridiin. Toimittajat Pampliega, López ja Sastre katosivat luoteis-Syyrian kaupungissa Aleppossa 12 heinäkuuta 2015.

”Hetki, jota odotimme lähes vuoden, tuli viimein”, sanoo Malén Aznárez, Toimittajat ilman rajoja -järjestön Espanjan osaston johtaja. ”Voimme viimein ilmaista helpotuksemme Antonio Pampliegan, José Manuel Lópezin ja Angel Sastren vapautumisesta, ja olemme odottaneet tätä siitä päivästä lähtien, kun he katosivat”, jatkaa Aznárez.

Toimittajat katosivat pian sen jälkeen, kun olivat ylittäneet Turkin ja Syyrian välisen rajan viime vuoden heinäkuussa. Sieppaajien identiteettiä ei ole toistaiseksi virallisesti vahvistettu, mutta Espanjan tiedotusvälineiden mukaan kyseessä oli aluetta hallussaan pitävän Al-Nusra-rintaman järjestämä kaappaus.

Kymmenen kuukautta kestäneen panttivankeina olonsa aikana kaappaajat siirsivät toimittajien olinpaikkaa kuusi kertaa. Kaikki kolme olivat yhdessä ensimmäiset kuukaudet, kunnes viimein Pampliega erotettiin muista.

Toimittajat ilman rajoja -järjestön mukaan Syyria on toimittajille ja mediatyöläisille maailman vaarallisin maa. Ainakin 139 toimittajaa ja 47 kansalaisjournalistia on tapettu Syyrian sodan alkamisen jälkeen maaliskuusta 2011. Syyrian hallitus pitää edelleen vangittuna arviolta 30 toimittajaa ja lisäksi 26 toimittajaa, joista kuusi on ulkomaalaisia, on kadoksissa tai ääriryhmien, kuten Al-Nusran tai ISIS:n, panttivankeina.

”Nämä ryhmät sieppaavat ulkomaalaisia journalisteja eri tarkoituksiin”, kertoo Aznárez. ”Se on tapa saada lunnaita ja lietsoa pelkoa kontrolloimissaan kaupungeissa sekä keino käyttää toimittajia propagandan välineinä. Vaadimme vapauttamaan kaikki vangitut toimittajat ja olemme valmiita jatkamaan taistelua kaikin mahdollisin keinoin.”

Syyria on sijalla 177 kaikista 180 maasta Toimittajat ilman rajoja -järjestön vuoden 2016 lehdistövapauden listauksessa.